540 000 kroner til fire organisasjoner

Pengene går til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner i Innlandet.

Ung jente i behandling hos terapeut - Klikk for stort bilde Mostphotos

Saken ble behandlet i fylkesutvalget tirsdag.

Overgrep og selvmordsforebygging

NOK-sentrene i Hamar, Gjøvik og Elverum får mest med 300 000 kroner. Hvert av sentrene får 100 000 kroner hver. NOK er støttesentre for personer utsatt for seksuelle overgrep og deres pårørende. Dessuten gir de også veiledning til andre fagpersoner i spørsmål om seksuelle overgrep.

Kirken SOS Innlandet får 150 000 kroner til selvmordsforebyggende aktiviteter.

Livskvalitet og Downs syndrom

CRUX Hamartiltakene får 60 000 kroner til ulike aktiviteter, som gåturer langs pilegrimsleden, overnattingstur og curling. CRUX er en landsomfattende ideell stiftelse som blant annet jobber med konkrete tiltak for å bedre livskvaliteten til personer som trenger det.

Ups & Downs Hedmark og Oppland får 30 000 kroner til arbeid med sosiale og faglige aktiviteter. Målet med arbeidet er blant annet å bidra til forståelse for hvilke behov barn og unge med Downs syndrom har.

Politisk behandling

Mari Gjestvang fremmet endringsforslag på vegne av Sp, der de ville ta 50 000 kroner fra NOK-sentrene og gi til Kirken SOS. Begrunnelsen var at NOK-sentrene også kan søke støtte fra vertskommunene sine.

Forslaget fra Sp fikk tre stemmer. Fylkeskommunedirektørens innstilling ble dermed vedtatt med 12 stemmer.

Les sakspapirene PS 48/2024