Forbereder reparasjon av Randklev vegbru

Nye grunnundersøkelser skal analyseres og brukonsulenten skal vurdere tilstanden på fundamentene.

Gammel stålbru over Lågen på Ringebu - Klikk for stort bildeRandklev fylkesvegbru på Ringebu fikk store skader i flommen under ekstremværet "Hans" i august 2023. Sigurd Fossum

Informasjonen skal brukes til å lage en god beskrivelse av reparasjonsarbeidet.

Fylkeskommunen planlegger å lyse ut byggeoppdraget i sommer, slik at arbeidet kan starte i høst.

Jernbanebrua ferdig i mai

Bane NOR kunngjorde i ei pressemelding den 12. april at Dovrebanen etter planen kan gå med normal trafikk igjen fra 20. mai.

Arbeidet med å reparere Randklev jernbanebru har gått for fullt i hele vinter, for å gjenopprette togforbindelsen mellom Oslo og Trondheim.

- Det er svært gledelig at gods- og persontrafikken snart kan gå som normalt gjennom Gudbrandsdalen. At godstrafikken på Dovrebanen kommer i gang igjen, er viktig både for trafikksikkerheten på vegene, og for miljøet, sier Iselin Vistekleiven (Ap).

Vistekleiven er leder i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel. Hun ser også fram til at persontogene på Rørosbanen vil gå som normalt igjen, og at passasjerene på Dovrebanen slipper å bruke buss mellom Fåvang og Ringebu.

Samarbeid med Bane NOR

Fylkeskommunen har hatt jevnlig kontakt med Bane NOR i forbindelse med anlegget deres på Ringebu. Undersøkelser og analyser som Bane NORs entreprenører gjør under arbeidet med jernbanebrua, kan gjenbrukes av fylkeskommunen.

- Vi kommer til å lagre og bruke opp igjen mye av massene som Bane NOR har brukt til å fylle ut på østsida av Lågen, når vi skal i gang med arbeidet vårt. Vi trenger masser til ei fylling på vestsida av elva for å komme til på det ødelagte fundamentet på vegbrua, sier prosjektleder Rolf Klemetrud i Innlandet fylkeskommune.

Vil vurdere delvis åpning

Området rundt vegbrua er en del av Bane NOR sitt anleggsområde og er sperret av for andre enn anleggsarbeiderne. Fylkeskommunen håper at det kan bli mulig å åpne vegbrua for fotgjengere i sommer, når Bane NOR er helt ferdig med arbeidet sitt.

- Det kan først skje når riggplassen til Bane NOR er ryddet bort, og fylkesvegen inn til brua er reparert. I tillegg må vi ha god dokumentasjon på at vegbrua er stabil nok, sier Klemetrud.

Arbeidet med å reparere vegbrua må skje mens vannstanden i Lågen er på det laveste.

- Vi håper å bli ferdig i løpet av den kommende vinteren, slik at brua kan åpnes for normal trafikk neste vår, avslutter Klemetrud.